Vervlogen keeperskamp en presentatie - Reisverslag uit Peking, China van Edmond Claus - WaarBenJij.nu Vervlogen keeperskamp en presentatie - Reisverslag uit Peking, China van Edmond Claus - WaarBenJij.nu

Vervlogen keeperskamp en presentatie

Door: Edmond Claus

Blijf op de hoogte en volg Edmond

29 Juli 2012 | China, Peking

Donderdag avond 12 juli komen we terug uit Hangzhou met de hoge snelheids trein. Op zaterdag lees ik in de krant dat er een 4.9 aardbeving is geweest op vrijdag 13 juli langs het traject waar wij gereden hebben in Gaoyou, Yangzhou in Jiangsu province. Nog geen 10 uur nadat we er overheen gereden zijn. Nou mag ik aannemen dat hier wel rekening mee gehouden is tijdewns de bouw maar toch.... In 2008 was er een enorme aardbeving in de regio van Chengdu. Hier gaan we op 8 augustus naar toe als de familie is gearriveerd. Daar moet je niet te veel bij stil staan al zit het wel in achterhoofd.
Op zondag de 15e juli arriveert Youssef weer in China. Hij heeft het best lastig met het weer weg zijn van huis. Vorige week vrijdag is hij getrouwd en zit nu al weer in China weg van zijn gezin. Om te vieren dat hij terug is, getrouwd is en we zijn vrijgezellen party hebben gemist neemt Jan ons mee uit eten bij Tappi Jakki restaurant (Schrijf je ongetwijfeld anders) in Sanlitun de uitgaans wijk. Onbeperkt eten en drinken voor een bedrag van €22,- pp. Dat hebben ze geweten ook. We sluiten de avond af in Meggies waar we in een Riksja worden heen gereden. waar de prijs RMB 40 voor 2 riksja's is bij het instappen is het na een zeer gezellig ritje RMB 100 per riksja bij het uitstappen.
Nadat we (gespeeld) boos weglopen en helemaal niks meer betalen
wordt de eerst besproken prijs geaccepteerd. Dat is heel normaal. Onder het motto niet geschoten is altijd mis.
De volgende dag zijn we uitgenodigd door de Keeper trainer van Beijing Guan voor een etentje en een bezoek aan een SPA resort. Als tegen prestatie moeten we veelvuldig op de foto. Waarschijnlijk voor reclame of presentatie boek of iets dergelijks. We hebben een heerlijke middag en laten het water liggend, staand, zittend, hard en zacht tegen ons aankomen. Het is een middag van constante water massage geweldig. Het lekkerste is nog het uurtje liggen op de verwarmde stenen bedden. Na een douche en scheerpartij in onze prive VIP kamer, (Hier kan je ook rusten, TV kijken, Bad nemen etc) gaan we eten in het nabijgelegen gebouw. De meeste gebouwen zien er van buiten niet aantrekkelijk uit. Ben je eenmaal binnen wordt je vaak verrast wat er allemaal is in zo een gebouw. Zo ook hier. Een kaal bijgebouw herbergt eetkamers, tafeltennis hal, (waar Jan en ik nog even moesten laten zien wat wij ervan konden) badminton hal, snooker ruimtes etc. we worden getrakteerd op een heerlijke maaltijd. De managers van de afdelingen van het bedrijf zijn allemaal present. Aangezien we ooit hebben aangegeven het Chinese water niet echt prettig te vinden, wordt er tegenwoordig bijna altijd wijn geschonken. (Redelijk on Chinees) Het was een luxe dag. We werden opgehaald en thuis gebracht in BMW 740 wat een zeer luxe uitvoering was. De dinsdag en Woensdag ben ik bezig geweest met voorbereidingen voor de komende toernooien. Uiteraard even trainen en boodschappen doen e.d. Af en toe moeten er ook huishoudelijke taken als wassen, strijken en koken worden gedaan.
Ik kook in een keer voor 8 dagen. 4x nasi mix en 4x pasta mix die in de vriezer gaat en er ui
Donderdag zijn Youssef, Jan en ik gaan kijken naar een nieuw Appartementen Hotel in het centrum van de stad. Ook Marriot maar vlakbij de verbodenstad. Dit is wel veel gezelliger dan waar we nu zitten. Het krijgen van een Taxi of het uitgebreid doen van boodschappen zal wat minder makkelijk gaan. Jan kiest er uiteindelijk voor om echt een appartement in de diplometen wijk te betrekken. Hier heeft hij dan twee slaapkamers tot zijn beschikking en geen probleem als zijn gezin langs komt.
Wellicht is dat ook voor ons een optie, maar youssef en ik vinden de aanwezigheid van Sauna, zwembad, fitness, internationale TV, Houskeeoing en de verdere Hotel service wel erg aangenaam. Jan staat daar wat anders in.
Het Mariott Imperial zal in september klaar zijn. Het ziet er veel belovend en mooi uit met all faciliteiten en dus in het centrum van de stad. Grenzend aan de Kalverstraat van Beijing.
Onze team manager is aan het kijken wat er op dit moment mogelijk is om te huren. We verbazen ons weer over het tempo van werken. Het zwembad wordt gevuld (1,5 m diep 20 m bij 25m). Door een dikke slang loopt er onder normale druk water in het bad. 3 mensen staan te kijken hoe dit gaat. Zo kan je wel een werkdag vullen. Een ander zit de krant te lezen in een lege kamer etc etc.
Na afloop van dit bezoek gaan we naar Sanlitun waar we in de pizzaria de Tree lekker Pizza eten en een paar belgische biertjes drinken. Dit is het afscheid van Jan die zaterdag ochtend vertrekt voor zijn vakantie.
Deze heeft hij naar voren gehaald omdat de Weifang Cup opeens toch door ons gespeeld moest worden. Dit hoorde wij op het laatste moment. ook Youssef kon zijn vakantie nog aanpoassen. Voor mij was dat niet meer mogelijk. Vluchten, Hotel kamers( 6 personen) etc etc stonden al vast. Ik zal ook deze activiteit dus helaas missen. De Weifang Cup staat gepland van 14 tot en met 21 Aug.
Zaterdag de dag dat Jan vertrekt regent het dat het giet.
In de avond gaat het harde regenen over in stortregen en daarna in slag regen. Ik heb het niet vaak zo hard zien regenen. De straten stan blank. OJan zou vertrekken om 11.00 in de ochtend. Om 17.30 stuurt hij een sms "zijn nog steeds niet vertrokken, vluchten zijn gecanceld maar wij gaan vooralsnog wel vliegen" Uiteindelijk gaat zijn vlucht om 18.00 de lucht in. 7 uur vertraging !! De volgende dag blijkt uit de krant dat het noodweer in Beijing 77 levens heeft gekost. Verdrinking, Instorting en Electrocutie waren de voornaamst doods oorzaken. 1 persoon was overleden door een bliksem inslag. Er was in een dag 460 mm regen gevallen. Het meeste in 60 jaar tijd in Beijing.
Die zondag gingen Youssef en ik erop uit om in de stad te wandelen met het theater/concert gebouw als doel en daarna door naar het Houhai park voor een drankje en in de avond eten in de wijk die ernaast ligt.
Deze dag is de lucht zo helder als ik nog nooit gezien heb in Beijing. Door de storm is alle vervuiling de lucht uitgespoeld en gewaaid. Het was voor het eerst dat ik de bergen in de verte zag en een Hollandse lucht. Je voelde direct dat de zon ook meer impact kreeg. Het was die dag erg heet en broeierig. Veel mensen lopen dan met een paraplu tegen de zon. Zelfs mannen lopen met een paraplu, dat ziet er toch wel speciaal uit. Na 1,5 lopen puffen we uit aan het water in het Houhai park. Heerlijk colaatje. In de avond gaan we naar ons favoriete dak terras waar we een biefstukje met friet bestellen. Het lijkt wel of de biefstuk elk bezoek kleiner wordt. Toch komen we er elke keer weer terug. Het is ook zo een lekker plekje om in de avond te zitten.
Maandag gaan we eerst naar de CFA om zaken te regelen en hebben het plan om daarna naar het Summer palace te gaan. Het buitenverblijf van de Keizer(s).
Het bezoek aan de Cfa geeft weer een aantal verrassingen. 1. Donderdag moet er een presentatie gegeven worden voor alle leiding gevenden over ons team. 2. de keeperskampen gaan niet door 3. we moeten de volgende ochtend naar een appartement kijken en beslissen over of we het willen ??!! . Zo sta je elke keer weer voor verrassingen. Aangezien Jan er niet is stelt onze teammanager voor dat ik het doe. Na ruggespraak met jan besluiten we dat ik het ga doen. Donderdag 08.30 start. Het is nu maandag, heb nog niets voorbereidt en het moet er goed uitzien. Opeens heb ik het druk.
We gaan in de middag nog wel even naar het Siummer Palace maar in de avond begint de voorbreiding. De dinsdag zal er ook niet veel van komen; bezoek appartement, daarna overleg CFA.

Het Summerpalace is een prachtig park met mooie bruggen, mooie meertjes en een mooi palijs gebouwd op een rots aan de rand van het park. in de historie is het palijs een paar keer verwoest geweest en telkens opnieuw opgebouwd. We klimmen naar de top. Het is warm, het zweet gutst van ons lichaam. Goed voor de lijn. Boven hebben we een mooi uitzicht over het park en de buitenste ring van de stad. Bij de uitgang staat een bord dat aangeeft dat er vandaag reds 45.000 mensen het park hebben bezocht en gisteren 60.000 !! Hetw as ook wel weer erg druk. Maar ja dat is het in Beijing altijd en overal.

De volgende ochtend gaan we naar het appartementen complex waar we worden opgevangen en rondgeleidt door twee dames waarvan er een geen engels kan en de ander bijna geen engels kan. Ideaal. Bij binnenkomst voelt het wel direct veilig en kindvriendelijk. De buurt is de diplomaten wijk waar veel gezellige barretjes, koffie huisjes en resaurants zijn. Je ziet veel moeders met kind(eren). Het eerste gevoel is goed.Alle diplomaten van de ambassades wonen in deze complexen. Het appartement wat ze laat zien is groot en leeg. Alle meubels moeten er nog in etc etc. Dat weerhoudt me wel weer een beetje omdat je dus niet weet wat voor een kwaliteit, kleur, type meubels ze er in gaan zetten. Ook de afwezigheid van fitness, zwembaded doet zich direct voelen. Nadat ik dat noem brengen ze ons naar het nabij gelegen Reges Hotel (5 sterren) Hier is een Spa, mooi zwembad, sauna etc. Je moet dan wel lid worden. Dat kost €3000,- per jaar. Beetje te gortig lijkt mij. Ook de elektra, extra TV zenders en internet zullen we nu zelf moeten betalen. Toch ben ik wel aan het twijfelen gebracht.

Terug bij de CFA worden we eigenlijk ditect gevraagd een keuze te maken. Doen we het of niet. Ik wil en kan dat niet beslissen. Ik geef aan dat dat ook niet fair is om van mij en Youssef te vragen. waar ik nu zit is het goed. Dit is voor mij erg onzeker of ik daar me ook lekker ga voelen.
We bespreken dat we het niet doen maar blijven waar we nu zijn tot 31 december en in de tussentijd op zoek gaan naar woningen en locaties om te kunnen kiezen. Dat geeft een goed gevoel. ook gezien het feit dat we dan kunen zien hoe het Jan vergaat.

De dinsdag verder en de hele woensdag staat in het teken van de presentatie. Youssef helpt mee dorr copy's te maken etc. Laat in de avond is hij helemaal klaar. Ik ben behoorlijk tevreden over het resultaat.
werken onder druk is tioch het beste blijkt weer eens. Op woensdag avond nog snel even de strijkbout over het overhemd en ik ben er klaar voor. De taxi is er morgen ochtend om 07.15

Als ik in de taxi stap naar de CFA ligt Youssef nog te pitten. Hij vertrekt deze ochtend om 11.00 weer naar nederland voor zijn vcakantie van twee weken met zijn gezin en vrienden naar Griekenland. Dit is de huwelijks reis. De presentatie verloopt prima maar duurt uiteindelijk best lang . Ten eerste ben ik ruim 1 uur en drie kwartier aan het woord, waarna een ieder die aanwezig is zijn zegje gaat doen. Daarna presenteert Cui onze teammanager zijn gedeelte. Uiteindelijk zijn we over enen pas klaar. Na de lunch gaat de onder 16 zijn presentatie doen. Daar blijf ik bij. Als dit achter de rug is worden we uitgenodigd om met alle aanwezigen te gaan hot potten. Dit wordt een hele gezellige avond. Het is erg leuk om Mr Yu en Mr Zhou onze bazen tegenover je aan tafel te hebben zitten en op een hele ontspannen en informele wijze elkaar te leren kennen en met elkaar om te gaan. Mr Yu heeft speciaal voor mij twee heerlijke flessen wijn gekocht die we samen met de andere gezamelijk soldaat maken.

De volgende dag ga ik in de avond naar de wedstrijd Arsenal-Manchester City in het Birdnest.
Op weg naar het Noorden van China krijgt de Taxi een lekke band. Gelukkig ben ik op loopafstand van het stadion en kom ik gewoon op tijd op mijn plek. Het uis warm en als ik het prachtige stadion betreed en ik niet voor de lift maar voor de trap kies om naar boven te gaan, merk ik welke gevolgen dat heeft. Eenmaal helemaal boven en op mijn plek loopt het zweet werkelijk van mijn hoofd af Het is ook erg broeierig. Later zal blijken dat dat klopt. De wedstrijd zelf is niet zo spectaculair. Beide teams doen het rustig aan en spelen niet op volle oorlogs sterkte. Het is evengoed erg leuk om zo een wedstrijd in China te kunnen zien. De klasse t.o.v. het chinese voetbal spat er wel van af. aannames, balsnelheid, kiezen van de juiste momenten etc etc.
Het is wel bijzonder om op de dag van de opening van de OS in Londen op de plek te zijn waar 4 jaar geleden een unieke opening is uitgevoerd. Tijdens de wedstrijd barst er een noodweer los. Harde klappen en lichtflitsen en een zo nog hardere regen. Ik besluit 20 min voor het einde van de wedstrijd te vertrekken. In de wetenschap dat een taxi krijgen bij het stadion praktisch uitgesloten is en een ieder met de metro naar huis zal gaan. Ik heb nog een probleem, ik heb mijn I pad mee maar geen plastic zak of regenjas. Eenmaal buiten het stadion koop ik snel een poncho voor RMB 5,- ik geef RMB 10,- en wacht op de 5 die retour komt. Daar kan ik lang opwachten blijkt. Ik heb geen zin om ruzie te maken en wordt al door en door nat. Ik ga opweg naar de Metro en kom erachter na een paar keer vragen welke richting ik op moet. Door de stortregen heen kom ik na 15 min lopen bij de metro aan. Ik ben inmiddels doorweekt dwars door de poncho heen maar mijn Ipad is droog. Eenmaal weer uit de metro na 2x overstappen en 45 min verder is de stap weer ondergelopen. Niet zo erg als de week ervoor maar er staat weer veel water op de straat.
In de nacht zet ik mijn wekker op 03.55 om om 04.00 de opening te kunnen zien. Prachtig is het. Het gevoel om daar ooit bij te kunnen zijn wordt erg groot. Ik hoop dat de spelers ook kijken en weten waar ze naar op weg zijn. OS 2016 in Rio is natuurlijk het doel. Om 07.30 ga ik nog even liggen en slaap tot 12.30. De rest van de dag maak ik weer eten voor een lange tijd en was en strijk ik.

Zondag ben ik uitgenodigd om een wedstrijdje te voetballen. De Keepertrainer van Beijing Guan vraagt of ik mee doe. Ze gaan spelen met vrienden. Ik weet nog dat toen ik in Zuid Afrika was ik dat ook wel eens deed met John Comites de eigenaar van Ajax Cape Town en zijn vrienden en broers. Dat was altijd erg gezellig. Zo ook hier. We spelen 3x30 min wat wel weer pittig is. Ik sta rechtsback. Ik ben wel bang voor een blessure, de reden waarom ik niet op goal ga staan. De wedstrijd is dusdanig relaxed dat ik me geen zorgen hoef te maken. Het laatste wat je wilt is een blessure oplopen hier in China die behandeling behoeft. Nog daargelaten dat woensdag Joriek komt en we vakantie vieren met elkaar.
Na afloop van de wedstrijd is er een barbecue. Dit doen ze elke week en vragen of ik vaker mee wil doen. ik geef aan dat als ik kan ik dat graag doe.

Vandaag maandag ben ik in de ochtend naar de CFA geweest om een aantal zaken te bespreken. Ik verbaas me er weer over hoe weinig ze oppikken. Een aantal zaken die ik als belangrijke issues heb genoemd in de presentatie hebben ze dus blijkbaar niet opgepikt of doen ze of ze die niet opgepikt hebben. Ik zou als ik naar zo een presentatie luister aantekeningen maken en opschrijven waar ik vanuit mijn vakgebied wat zou moeten gaan doen. In onze management staf doet men dat dus niet.
Opnieuw alles uitleggen, daarna met E-mail bevestigen en dan afwachten of hun rapportage door de leaders wordt geaccepteerd. Je kan je afvragen hoe onze managegment staf zaken onderbouwen waarom we iets doen en waarom op die wijze. Die onderbouwing wordt dus niet door de technische mensen gedaan maar door de managers (zonder voetbal know how). Daar gaat dus iets fout in de besluitvorming. De techniek staat te veraf van de besluitvorming. Dat is een groot verschil met Nederland.
In de namiddag ga ik nogmaals op bezoek bij het Imperial Mansion Executive Appartments van Marriott. Hier willen we heen verhuizen omdat het centraler in de stad ligt en dichter bij de CFA. Ik krijg de kamers te zien en kies de kamers op de 7de etage. Het uitzicht is op de binnenplaats maar het is rustig en heeft een balkon. Je bent op loopafstand (10 min) van de verbodenstad en 1 min van de Beijing Kalverstraat. Ik hoop dat het rond komt. Om 21.00 vanavond kan ik de vlucht van Joriek en de kinderen bevestigen en de stoelen kiezen.
Morgen ga ik wat voorbereiden voor de komst van mijn familie en wedstrijden kijken op DVD.
Woensdag haal ik het hele span op van het vliegveld. Ik kijk er erg naar uit.

  • 31 Juli 2012 - 12:22

    Maarten Nouwen:

    Edmond, het blijft leuk je ervaringen te lezen zo aan de andere kant van de wereld. Ik ben zelf de gehele Olympische Spelen voor mijn werk in Londen. Grappig om te lezen hoe het is om de Spelen vanaf de vorige zomerspelen locatie te volgen. In het Holland Heineken House was het ook een uniek ervaring. Mocht je het leuk vinden dan kun je mijn ervaringen lezen op livingyourdream.nl.

    Succes daar! Gr. Maarten

  • 07 Augustus 2012 - 22:18

    Hans:

    He Edje,

    Leuk om te lezen. Je maakt wat mee daar in het verre Oosten. Wij zitten in Frankrijk en hebben heerlijk weer, gelukkig afgelopen 2 dagen wat regen, was giga nodig. We hebben het erg naar ons zin met de hond en katten. Vandaag gegolfd (hond mee), 9 holes kon hij net handelen.

    Heel veel plezier met de familie de komende tijd. Groetjes en we spreken elkaar.

    Hans

  • 19 Augustus 2012 - 12:19

    Mark Van Stipriaan:

    He Ed, het is elke keer weer boeiend om je verhaal te lezen en knap dat je het zo kan opschrijven. Ik ben net terug van vakantie in Nederland en sta weer voor de voorbereiding op het nieuwe seizoen met mijn eigen keeperschool. Ik hoop dat je een fantastische tijd hebt met je gezin en geniet er maar vol van.

    Groetjes, Mark

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Edmond

Actief sinds 25 Okt. 2011
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 47952

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2011 - 01 November 2014

Voetbalavontuur in China

16 December 2012 - 16 December 2012

Terra Cotta Warriors Xian

17 November 2012 - 15 December 2012

December 2012

28 Oktober 2012 - 18 November 2012

Asian Youth Cup in de UAE

22 Oktober 2012 - 18 November 2012

Asian Youth Cup in de Verenigde Arabisch Emiraten

12 September 2012 - 22 Oktober 2012

Keeperskamp en weekje thuis

29 Augustus 2012 - 28 September 2012

Vier landen toernooi "Laatste test voor Asian Cup"

20 Augustus 2012 - 28 Augustus 2012

Vakantie in China (Beijing 2e periode)

08 Augustus 2012 - 19 Augustus 2012

Vakantie in China (Chendu-Guillin-Yangshou)

01 Augustus 2012 - 08 Augustus 2012

Vakantie in China Beijing 1e periode

08 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Cursus en vliegende keeperskampen

18 Juni 2012 - 08 Juli 2012

"Leeg"

05 Juni 2012 - 18 Juni 2012

Dichtbij maar toch zo ver weg

15 Mei 2012 - 05 Juni 2012

Trainingskamp en toernooien in Nederland

26 April 2012 - 14 Mei 2012

Edmond alleen op de wereld

11 April 2012 - 25 April 2012

April doet wat hij wil !! In mei is China erbij.

10 Maart 2012 - 29 Maart 2012

China in Maart

29 Februari 2012 - 10 Maart 2012

Trainingskamp Qatar

29 Januari 2012 - 28 Februari 2012

Februari een maand van veelzijdigheid

08 Januari 2012 - 21 Januari 2012

Scouten i.p.v. trainen jan 2012

04 December 2011 - 23 December 2011

Trainingskamp in Guangzhou

26 November 2011 - 04 December 2011

Weekje thuis

09 November 2011 - 26 November 2011

Beijing 1e periode

26 Oktober 2011 - 09 November 2011

Kwalificatie Asian Youth games 2012

Landen bezocht: