Vakantie in China (Chendu-Guillin-Yangshou) - Reisverslagen van Edmond Claus - WaarBenJij.nu Vakantie in China (Chendu-Guillin-Yangshou) - Reisverslagen van Edmond Claus - WaarBenJij.nu
Vakantie in China (Chendu-Guillin-Yangshou)

Wat een geweldig mooi land is dit. En wat zie je er weinig van als je je alleen maar in de steden ophoudt. door de vakantie die we met het gezin gemaakt hebben hebben we de schoonheid van het land van dichtbij kunnen proeven en meemaken. Ik moet wel zeggen dat het toerischtisch gehalte op sommige locaties erg hoog was. De finale van de vakantie op het platteland was echter geweldig.
Ik hoop in het reisverslag de sfeervan de vakantie te kunnen weergeven. Voor ons allemaal een onvergetelijke ervaring.

Voor het eerst zit ik met mijn kinderen op een vliegveld en in een vliegtuig. waar zij al drie vluchten van en/of naar Amsterdam en Beijing hebben gemaakt zit ik voor het eerst met hun in de lucht. Ze doien het prima, zijn geduldig, vrolijk, zeuren niet en vermaken zich met boekjes e.d. De vlucht is een dikke twee en half uur en we staan op het vliegveld wel een uur te wachten voor we de run way op kunnen.
A angekomen in Chengdu worden we opgehaald door May., We hebben deze hele reis continu een engels sprekende begeleider, Mini Van en chauffeur tot onze beschikking. We rijden eerst naar de Giant Buddah. Dit is het grootste Buddah beeld ter wereld uitgehakt uit een rots. Daar is door 1000 den mensen aangewerkt en er is 90 jaar over gedaan. We bekijken het gevaarte vanaf de rivier vanaf een boot. De rivier is zeer hard stromend. Als je er in valt ben je direct weg. Na dat we weer in de minivan zitten gaan we op weg naar Mount Emei. Hier zullen we in de stad aan de voet van de berg de nacht doorbrengen en de volgende dag de berg op gaan. In het Hotel hebben we, net als in alle andere Hotels geschakelde kamers met King size bedden en twee extra bedden bijgezet. Als we willen eten komen we er niet uit. Ga maar eens spagethi bestellen in het chinees als jij geen woord Chinees spreekt en zij geen woord engels. Nadat ik May heb gebeld en gevraagd om beneden te koemn om ons te helpen is alles opgelost en zitten we heerlijk te eten.

De volgende dag gaan we naar Mt Emei. We gaan met een kabelbaan de berg op en gaan er halverwege uit bij de tempel van Mt Emei. Deze berg is een van de 4 heilige platsen in China waar je verlichting kan ontvangen. Helemaal boven op de berg, (een hike van drie dagen heen en terug) staat een gouden monument wat de plek symboliseert waar eenmonnik verlicht werd ton hij achter een gouden hert was aangelopen.
De tempel is mooi en ter volle genoegdoening zien we een hoop mooie inheemse insecten. Vlinders, Sprinkhanen, en wandelende takken. Na een tijdje gaan we beginnen aan de afdaling naar het dal. deze tocht is erg stijl en duurt ongeveer 1,5 uur. Onderweg hopen we wilde apen te zien maar helaas blijken ze hoger op de berg te zijn op dat moment.
In het dal eten we een traditionele chinese maaltijd. Ik ben er onder tussen aan gewend maar voor de familie is het niet bijster smakelijk.
We rijden terug naar Chendu (2 uur) waar we in het Sheraton neer strijken en direct het zwembad opzoeken.
Het is een heerlijk Hotel met een top ontbijt, keuken, kamers en zwembad maar het heeft een nadeel. naast het Hotel ligt een stadion waar men aan het opbouwen en oefenen is voor een enorm pop concert. Gelukkig zijn ze om 11.00 klaar elke avond maar het stoort wel een beetje.

De volgende dag gaan zijn we een dagje vrij en de dag daarna gaan we naar het Panda Breading centre. Dit is een fok centrum voor panda's. Via een contact had ik gehoopt geregeld te hebben dat we naar binnen konden en de panda's echt vast houden. Aangezien me dit verteld was hd ik de kinderen daar al blij mee gemaakt. ( net als met het feit dat we apen zouden zien) Uiteindelijk waren we net zo een bezoeker als ieder ander en moesten we de teleurstelling bij de kinderen zien te temperen. Gelukkig is de aanblik van de Panda's en de kleintjes een genot om te zien en was het leed snel geleden. Sam en Noa hadden op school en in de buurt geld in gezameld voor de Panda's. De hele klas van Noa en Sam hadden meegeholpen. Toen ze het geld doneerde op een plek die May 9onze gids) had opgezocht kregen de kinderen een T-shirt en een officiele oorkonde kado.

De volgende dag bezoeken we een traditionele Chinese winkelstraat (nieuw gebouwd). We lopen hier weer hutje mutje en zijn blij als het weer voorbij is. May brengt ons naar het vliegveld waar we vertrekken naar het zuiden van China, Guilin. We vertrekken weer met een hoop vertraging wegens het slechte weer. We stijgen pas op na 22.00 en landen om 23.30. Vlkak voor de klanding gaan we door een onweerswolk en hebben we een enorme turbulentie. Ik heb best wat meegemaakt op dat gebied maar diut was het heftigste ooit. Sarah en Lotte gaan huilen, Noa is erg geschrokken en Sam lkeest rustig verder in zijn donald duck. Bij aankomst staat Chin op ons te wachten. Hij is onze gids de rest van de vakantie. Een leuke gezellige en goed engels sprekende jongen. We zitten weer een uur in het busje op weg naar het Sheraton in Guillin. Buiten stort regent het. In deze periode is het in het zuiden in china het regen seizoen. Ik hoop niet dat het de hele vakantie zo zal zijn.

We zitten in een goed Hotel. Een heerlijk buiten zwembad en het gezellige centrum met winkelstraatjes naast het Hotel. Joriek kan zich hier goed uitleven wat shoppen betreft. Het weer is heet en zonnig. Dat de zon verradelijk sterk is blijkt als ik na twee uur zwembad op het heetst van de dag zo verbrand als wat het zwembad uit stap. In Guilin maken we in de avond een boottocht over de meren in de stad. Erg toeristisch maar zeer de moeite waard. We zien de vissers op hun vlotten vissen door middel van aalscholvers die een touwtje om hun net hebben zodat ze de vis niet door kunnen slikken. Verder varen we tussen het karstgebergte door. Guilin ligt er midden in.
We blijven hier een paar dagen en vermaken ons in hets stadje, bezoeken de grotten en de karst heuvels. In de avond gaan we uit eten met de tour operator en zijn assistente waarmee ik de reis gepland heb. Dat is een erg gezellige avond.

Uiteindelijk verlaten we Guilin om met de boot over de Li rivier naar onze eindbestemming te gaan Yangshou. De tocht met de boot is adembenemnd mooi,. Je vaart tussen het karst gebergte door. Het zo typische Chinese landschap dat uniek is in de wereld. Het feiot dat we in kolonne varen met tien andere boten mag de pret niet drukken. Onvergetelijk.

We komen aan in Yangshou en belanden in een Chinees hotel. Op zich prima en schoon met een prachtig uitzicht maar toch van een andere kwaliteit. We blijven hier twee nachten. In de avond gaan we naar een toneelstuk/musical die geregiseerd is door de regisseur van de opening van de OS in Beijing. Hij gebruikt honderden spelers en gebruikt de rivier en het landschap als toneel en decor. Het is al laat en de kinderen zijn niet optimaal meer na een boottocht van 4 uur dus helaas genieten we niet optimaal. De volgende dag gaan we een fietstocht maken door de country side. Dit is een van de hoogte punten van de vakantie. wat een prachtige natuur en wat een prachtige plaatjes zie je overal om je heen. Het toppunt is een bezoek aan een boederij waar twee oude boerinnen ons laten zien hoe alles werkt en waar alles voor dient. Niets is machinaal en alles komt uit de natuur. In alles zijn ze zelf supporting. We blijven hier wel twee uur. De boerinnen vinden het prachtig dat wij en onze kinderen er zo van genieten en er zo in zijn geintresseerd.
in de middag terug in het hotel snel het zwembad in om bij te komen. In dit zwembad moet je verplicht een badmuts op. Een hilarisch gezicht als je de clausjes ziet zwemmen. Lotje heeft geen zin meer en gaat naast ons op de grond zitten spelen met mijn I phone. Op eens gaat ze huilen, de I phone is weg. Joriek begrijpt wat er is gebeurt. Springt op klimt over het hekje en gaat onder de flonders kijken. Hier ligt water en ze vist snel mijnI phone eruit. I phone stuk en alle foto's weg. Gelukkig hebben we uiteindelijk terug i beijing de foto's nog kunnen saven. maar balen was het wel.

De laatste dag in guilin gaan we met een golf car nogmaals door de omgeving heen. Chin vertelt honderd uit over de boeren in het land. Zijn ouders zijn ook boer en hij is als boeren zoon groot gebracht. De boeren in china vormen 49 % van de bevolkjing maar zijn het armste van alle Chinesen. Na afloop bezoeken we een locale markt waar we de groente en fruit afdeling bezoeken maar de vlees afdeling maar overslaan. Evengoed zien we hier nog hoe de enorme padden levend worden open gesneden, maar de gefilde honden blijven ons bespaard.

In de namiddag vertrekken we naar ons laatste Hotel. Ook in Yangshou maar afgelegen op het platteland. Heerlijk weg uit die drukte. We merken dat wijzelf maar ook de kinderen best wat vermoeider raken gedurende deze vakantie. Maar wat doen ze het geweldig. Met 4 kleine kinderen in een vreemd land als China reizen naar verschillende locaties is best een onderneming kan ik je vertellen. Zonder onze reisorganaisatie China Easy Travel hadden we dit ook nooit gekunt.

The Moondance hotel is een schot in de roos. Low profile, schoon, mooie knusse kamers en een fantastische locatie met uitzicht.
De waterbuffels koelen zich in de rivier naast het hotel. de lokale bevolking (en wij) laven zich in de waterval en de temperatuur is top.
Voor de kinderen is er een zwembad met water uit de rivier en speelbanden en water kanonnen en als klap op de vuurpijll zijn er hondjes waarvan er een net 6 puppies heeft gebaard. helemaal te gek natuurlijk.
Op het reis programma staat nog een raft tocht op de rivier met een bamboo raft (wat best heel erg leuk was) maar het ultieme vakantie gevoel was toch in en rond het hotel in de waterval of in het zwembad. Op het menu stond o.a. pannekoeken, deze werden veelvuldig besteld de dagen dat wij er waren. Het hotel werd gerunt door een nederlandse jongen van een jaar of 35 Roland. De kinderen hadden veel lol met hem aangezien hij in de middag ook een uurtje of twee het water in ging.
In de omgeving van het Hotel zijn we nog een hoge berg opgekloemen vanwaar we een prachtig uitzicht hadden over de streek.
Op zondag gingen we weer naar Beijing. We zijn om 20.00 weer in het Sandalwood appartments complex. De volgende dag vertrek ik al weer in de ochtend naar weifang om me voor twee dagen weer aan te sluiten bij het team.