Trainingskamp en toernooien in Nederland - Reisverslagen van Edmond Claus - WaarBenJij.nu Trainingskamp en toernooien in Nederland - Reisverslagen van Edmond Claus - WaarBenJij.nu
Trainingskamp en toernooien in Nederland

Op dinsdag 15 mei als het team op Schiphol Airport is aangekomen en ik me heb aangesloten bij het team, vertrekken we naar Terborg. Het was nog een hele klus om al onze bagage in de bus te krijgen. Op Schiphol was het weer al slecht maar onderweg maken we direct kennis met het onstuimige Nederlandse zomer weer. Terborg is een dorp in de buurt van Doetinchem 8 km van de Duitse grens.Het Hotel waarin we verblijven is wat oudbollig maar voldoet op zich redelijk. De spelers en staf is doodop en de avond verloopt dan ook erg rustig. Ikzelf ben al redelijk over de jetleg heen. De volgende dagen trainen we een en soms twee keer. Ik zal in Nederland de handschoen weer oppakken. Aangezien onze keepertrainer Ha Wei er niet meer bij is en er nog geen nieuwe keepertrainer is, mag ik mijn oude professie weer voor even oppakken, Heerlijk.
De Chinezen valt het op dat het in Nederland zo rustig is (zeker in die regio ;-) het er zo schoon en groen is en vooral dat de lucht zo zuiver is. Ze zeggen dit wel een paar keer. Ik kan je ook vertellen als je een chinese grote stad neemt dan zijn dit ook de zaken die ik daar in zo een grote stad mis.

Op woensdag avond is Joriek aangekomen op een Landal greenpark complex waar we een huisje hebben gehuurd van woensdag tot en met maandag ochtend. Op Donderdag komen ze naar het hotel. Ook Jan en Youssef hun families komen naar Terborg. Er is op dat moment een kermis/braderie in het dorp waardoor we een hele gezellige en vermakelijke middag hebben met de families samen. Dat klik uitstekend.
In het Hotel ontmoet ik donderdag middag Briggs Palmer. Ik ken Briggs al vanaf mijn hoofd opleidingen tijd bij Haarlem. Zijn zoon heeft toen bij ons getraind. Het contact was ontstaan via de keeperskampen van Frans Hoek in Amerika. Briggs verkoopt de High Pot (zie foto). Een telescoop die makkelijk mee te nemen is waarmee je op elke gewenste plek vanaf 10 meter hoogte beelden kan maken. Aangezien het apparaat 6000 euro kost mogen we het eerst een half jaar uitproberen. Zo kan de CFA overtuigd worden om het aan te schaffen. We hebben het nodig om goede beelden te kunnen maken voor Video analyse en het Bleu book. Briggs blijft 4 dagen en filmt alle wedstrijden gedurende het terborg toernooi.

Op vrijdag middag komt ook Ajax aan in het Hotel. het is een vrolijk weerzien met zowel de spelers als de staf van de A1. Bijna alle spelers die meezijn heb ik getraind toen ze in de B2 zaten. Ook Ajax verblijft in het hotel de roode leeuw.

Op de vrijdag avond staat onze eerste wedstrijd op het programma Ajax A1-China onder 19. Het wordt een kansloze wedstrijd waarin we met rust 4-1 achterstaan. Met name persoonlijk (keepers) fouten vormen de basis van deze uitslag. Redelijk gedesillusioneerd druipen we af. Dit was toch een tegenvaller. We hadden hogere verwachtingen. De spelers geven aan dat met name het ritme van de wedstrijd zo verschillend is met wat ze gewend zijn. De slimheid van de loopacties en de momenten waarop die plaatsvinden etc. Op zaterdag verliezen we ook van Cruziero met 1-0 door weer een keepersfout. De derde wedstrijd tegen de graafschap moeten we winnen om voor de 5e en 6e plaats te spelen. Met 1-0 verliezen we opnieuw. we spelen voor de 7e en 8e plaats tegen Anderlecht 1-1 en verliezen met strafschoppen. 8e plaats. We komen tot de conclusie dat dit eiegenlijk heel goed is dat het gebeurt. Wel zuur maar wel nodig om van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam te komen. Een logische stap in een leerproces.
Maandag vertrekken we naar akersloot waar we zullen verblijven in het Motel Akersloot. Een prima Hotel met heerlijk en veel eten. De komende week zal blijken dat de kilo's er zo weer aanvliegen. De maandag na aankomst trainen we op het strand van Uitgeest. de spelers vinden het heerlijk en een aantal neemt na afloop een duik. Inmiddels is de zomer in Nederland losgebarsten en treffen we het met geweldig weer. Op zaterdag en tweede pinker maandag is het toernooi. Opnieuw gaan de eerste twee wedstrijden, tegen Atletico Mineiro en Rayo Vallocano verloren en zijn we wederom kansloos voor een plek bij de eerste vier. We veranderen de speelwijze a.g.v. het beschikbare materiaal en komen uit op een vorm van 4-4-2 of 4-2-4. Dit blijkt met deze spelers goed te werken. We winnen de volgende drie wedstrijden tegen FC Volendam, Belgrado en Panathinaikos. We worden 5e en winnen de verliezers ronde en krijgen een grote bokaal. De Koog bokaal. Deze hebben we met HFC Haarlem ook ooit gewonnen. Onze spits Chen Hao wordt topscorer met 4 treffers. Op de zondag tussen de wedstrijd dagen in bezoek ik mijn moeder in het ziekenhuis. Joriek heeft mij opgehaald en de kinderen zijn mee. Ze knapt heel langzaam wat op, al weet men nog steeds niet exact wat er aan de hand is. Die dag mag ze met mij voor het eerst sinds 4 mei naar buiten. Joriek en de kinderen zijn erbij als we met mijn moeder in de rolstoel naar buiten gaan waar ze geniet van de vogels en het stuifwater van de fontein. Na 25 minuten breng ik haar toal loss weer naar boven. Wat heeft ze hiervan genoten en wat had ze een goed moment. Naar later zal blijken was dit een heel bijzonder moment.
Gedurende het verblijf in Akersloot trainen we een aantal keer bij VV de Meerevogels. Omdat we al wat langer met de spelers op pad zijn deze keer leren we steeds meer over onze spelers. Een paar spelers geven er weinig blijk van dat ze over de juiste topsport-houding beschikken. Doordat er voor het laatste toernooi twee nieuwe spelers aan de groep worden toegevoegd en de groep daardoor te groot wordt, besluiten we een vijftal spelers terug naar China te laten gaan. Op dinsdag 29 mei verplaatsen we ons opnieuw. Ditmaal gaan we naar het Dorint Hotel op Schiphol Oost. Een prima Hotel maar in een troosteloze omgeving waar er voor de spelers en staf werkelijk niets te doen valt. Ook het hotel zelf biedt weinig vertier. Na Akersloot wat ook redelijk afgelegen ligt en nu het Dorint ligt het gevoel van mentale vermoeidheid en sleur op de loer. We trainen een tweetal keer op het KNVB complex Riekerhaven. Ook hier veel bekende gezichten.In de avonden kan ik bijna elke dag eventjes naar huis. Glaasje wijn drinken met Joriek, slapende kinderen een kus geven en daarna weer terug naar het Hotel. Het toernooi vindt plaats op vrijdag 1, zaterdag2 en zondag 3 juni. Opnieuw gaan de eerste twee wedstrijden verloren. Opnieuw 2 Braziliaanse teams zijn ons de baas Botofago en Cruziero. Wederom haken we af voor de eerste 4 plekken. Na winst op AZ en winst op Besiktas worden we wederom 5e. M.n. de laatste wedstrijd waar we 4-3-3- met de punt naar achteren spelen spelen we een top wedstrijd. Vele mensen geven ons complimenten voor de uitvoering. Al met al kijken we terug op een zeer geslaagde trip. We hebben top duels gespeeld, we hebben kunnen door-selecteren en we hebben speel-wijzes ontdekt die goed passen in bepaalde samenstellingen van spelers. Verder hebben we ontdekt dat we veel moeite hebben om de eerste duels gcontroleerd en foutloos te spelen. Een belangrijke les straks voor de Asian Youth Cup. Ook hier is het een poule van 4 waar de eerste twee doorgaan. We starten tegen Thailand, daarna Irak en sluiten af tegen Zuid Korea. Bij winst in depoule spelen we tegen UAE (het thuisland) of Kuweit. Bij tweede in de poule waarschijnlijk Japan. Hat zal zaak zijn de eerste twee duels goed te doorstaan.
Opvallend was wel dat we elke keer de eerste twee wedstrijden hebben gespeeld (en verloren tegen de latere finalisten) (NB alleen niet in Uitgeest daar was het alleen Athletico Mineiro)
Op zondag avond heeft jan de staf uitgenodigd om te gaan eten bij hem thuis. Jan zijn vrouw heeft alles heerlijk verzorgd. Ze wonen prachtig aan de rand van Amstelveen. De hoofdmaaltijd moet worden opgehaald. We vertrekken in de auto op weg naar de Golden Bird. Het Chinees restaurant om de hoek. Twee babi pangang, mi hoen, tjap tjoi en bami worden besteld. Sambal bai ? De Chinezen vinden het prachtig net als de eigenaar van het restaurant, die bij binnekomst ditrect riep He Jan !!. Al met al een top avond.
De maandag na het toernooi staat in het teken van een bezoek aan Ajax. Dinsdag gaan we Amsterdam in. Een rondvaart, klompen maken, Amsterdam Dungens en shoppen in de Bijenkorf. Het besoek aan Ajax was voor Jan en mij zeer speciaal.
Het roept toch wel vertrouwde maar ook wel aparte gevoelens op. Het weerzien met de meeste mensen was erg prettig en vertrouwd. Max Rekkers geeft ons in de Video room en in de Hal een uitgebreide uitleg over hoe alles in het Mi Coach werkt. Ik moet zeggen dat ik dat zelf ook nog niet had gehoord. Mooi om te zien hoe Max Rekkers samen met Vu studenten het gehele science en tracking project voortzet. Voor ajax in de toekomst in mijn ogen van groot belang. Na de Toekomst gaan we een bezoek brengen aan de Arena. Thijs Lindeman heeft geregeld dat we een bezoek kunnen brengen en een rondleiding kunnen krijgen. De jongens vinden het prachtig en kijken hun ogen uit.
In de avond komen Ed Lefeber en Ger Boer een drankje doen in het Hotel en wordt gezellig bijgepraat. ook Corne Groenendijk is aanwezig omdat ook Ajax CT er is. Yanis Anasthasiou is er vanwege Panathinaikos. Een fijn weerzien met fijne mensen.
De volgende ochtend om 7 uur gaat mijn telefoon. Denk eerst dat het mijn wekker is die ik verkeerd heb gezet. Ik zie dat mijn oudste broer belt. De schrik slaat om mijn hart. Ik neem de telefoon op en mijn broer vertelt me dat mijn moeder die nacht tussen half vier en kwart voor zes is overleden. Ik kan het niet bevatten.