Voorbereiding voor vertrek naar de UAE - Reisverslag uit Kanton, China van Edmond Claus - WaarBenJij.nu Voorbereiding voor vertrek naar de UAE - Reisverslag uit Kanton, China van Edmond Claus - WaarBenJij.nu

Voorbereiding voor vertrek naar de UAE

Door: Edmond Claus

Blijf op de hoogte en volg Edmond

22 Oktober 2012 | China, Kanton

Note vooraf:
Ik wil proberen om van elke dag ( minimaal om de dag) een verslagje te doen hoe de zaken verlopen en wat we allemaal beleven. Ik nodig iedereen die mee leest dan ook uit regelmatig even te checken of dit reisverslag weer is aangepast.

Onze uitslagen zijn te volgen via wikipedia. Als je AFC Youth Cup under 19 UAE 2012 intypt in google kom je er vanzelf. De eerste wedstrijd is 3 november.

Ik zal deze reis op delen in 3 reisverslagen.
1. Voorbereiding voor vertrek naar de UAE 22-10 t/m 1-11
2. De poule fase 2-11 tot en met 7-11
3. De kwartfinale en verder. of ..... de periode na de deceptie van een te vroege uitschakeling.

Maandag 22 oktober verzamelen we in ons vaste Hotel in Beijing voor de voorbereiding van de Asian Cup.
Bij aankomst zijn er slechts 12 van de 20 spelers en de drie keepers.

Afgelopen zaterdag hebben de voor ons belangrijke teams Shandong, Hangzhou en Guizhoo slechte resultaten geboekt en zijn ze nog steeds niet veilig van degradatie. Deze clubs geven dus nog niet hun spelers vrij. Hierdoor missen we vandaag bij de start van onze voorbereiding 6 spelers. De twee andere spelers zijn van Guizhou. Deze club weigert in eerste instantie om 2 spelers af te staan omdat hij knokt voor de vierde plek die recht geeft op CL voetbal. Ook speelt hij op 10 en 17 november met zijn team de Cup final van China. Een van deze speler is ook bij hem een basis kracht. De ander valt soms in. Voor ons team zijn het twee vrijwel zekere basis spelers. Van de 11 basis spelers moeten we wat betreft 5 spelers afwachten wat er gaat gebeuren. We hopen dat de teams de 27e zich wel veilig zullen spelen zodat we de 28e met de gehele groep naar Dubai kunnen vertrekken. Dat ze de wedstrijden gaan winnen staat allerminst vast. Ze spelen beiden een uitwedstrijd tegen een lastige tegenstander. De voorbereiding is helaas behoorlijk verstoord.

Na de lunch vertrekken we naar Xianhui waar het National training Centre is. Hier zijn we al een paar keer geweest.
De busreis van een dik uur verloopt voorspoedig. Bij aankomst om 15.45 moeten we snel naar de meeting die om 16.00 gepland staat. Rennen en vliegen naar mijn kamer dus. Koffer open gooien Computer, Hard disk en kabels pakken en op naar de meeting room. Daar krijgen we te horen dat Mr Yu de vice president helaas verhinderd is door een spoed klus. De meeting gaat toch door omdat ook de marketing en international department er zijn om aan te geven wat ze hebben gedaan en wat er nog moet gebeuren. Deze twee afdelingen komen helaas pas om 16.30 binnen lopen. Heel frustrerend. Tussen 16.10 en 16.30 zijn we om de tijd nuttig te gebruiken naar het veld gelopen dat speciaal voor ons team is gerenoveerd om hier de voorbereiding voor de Asian Cup te kunnen doen. Het ligt er geweldig mooi bij. De CFA heeft een enorm bedrag uitgetrokken om de gehele bovenlaag te vernieuwen

De meeting verloopt rustig. Altijd dezelfde vragen, altijd dezelfde problemen en weinig directe antwoorden. Ergens de komende week zal de technische staf zijn voorbereiding tonen aan Mr Yu. Wanneer hij precies komt is nog niet bekend.
Uiteindelijk wordt de meeste tijd besteed aan het bepalen van de vertrek datum. Een heleboel zaken spelen mee om dit te bepalen. We komen uit op twee data 28 of 30 oktober vertrek. Orgineel wilde we i.v.m. het klimaat en het tijdsverschil de 26e vertrekken. Jan moet nu snel bepalen welke van de twee het wordt. Dit omdat de reservering van de vlucht die volgende dag vervalt.

Na het avondeten hebben we een gesprek met de nieuwe speler Xu Yin. Hij speelt nu al voor het derde jaar in de A1/Beloften van Atletico de Madrid. Hij traint ook mee met het eerste team. Tot nu toe hebben we hem nog helemaal niet zien spelen. (behalve op video) We zijn erg benieuwd naar zijn kwaliteiten. Je speelt niet zo maar bij zo een club en dan ook nog meetrainen met het eerste.

Na dit gesprek installeer ik mijn kamer. Ik neem altijd mijn printer, hard disk, Ipad- en telefoon opladers, mijn PC en sinds mijn laatste reisje naar huis ook mijn nieuwe Bose PC speakers (Wat een top geluid komt daar uit zeg) mee op reis. Ik creeer altijd mijn eigen werkplek/kantoortje zodat ik lekker kan werken en niet afhankelijk ben van anderen. Het vraagt dus altijd wat tijd om mijn hele batterij aan elektronisch apparaten aan te sluiten en om voldoende stekkerdozen te vinden om alles te laten werken.
Na een skype gesprek met thuis ga ik lekker slapen. Ontbijt staat weer op 09.00 uur. Dus wekkertje begint vanaf 08.10 te snoezen heerlijk.

Dinsdag 23 oktober zijn er twee spelers op het randje qua tijd. Dezelfde spelers waren de vorige dag ook op het randje. Jan laat het gaan en komt er in de gesprekken na het ontbijt op terug. Het gaat er nu niet om confrontaties met de spelers aan te gaan. Er zijn andere manieren om dat op te lossen. Het doel van dit kamp is om de spelers fit en fris te krijgen en tactisch de puntjes op de I te zetten. Verder moeten ze vooral zin krijgen in het toernooi.

Na het ontbijt hebben we gesprekken met 4 spelers. De komende dagen zullen we met alle spelers een gesprek hebben. We laten de spelers nadenken over hun doelen en hoe die te bereiken. Verder kijken we welke speler zich ook al werkelijk heeft verdiept in wat ons te wachten staat. Waar spelen we ? Tegen wie ? en Hoe laat ? Etc. Dit geeft hele interessante informatie kan ik je vertellen.

De middag training is een feest. We spelen 2:2 met drie neutralen in twee groepen en daarna 5:5 met 3 neutralen. Na het positiespel spelen we tactisch 7:6+1. Een echte Ajax oefening uit de tijd van Louis van Gaal. De 6 kunnen scoren op een leeg doel, waardoor de 7 na balverlies direct moeten pressen of de ruimte in de rug moeten dekken. We eindigen met 1+7:6+1 partijspel. Het nivo is erg hoog. de spelers zijn vers, fris en blij. Xu Yin blijkt een geweldige speler te zijn. Je ziet direct dat hij al drie jaar wekelijks op een hoog nivo speelt. Daarbij is hij ook volwassen in zijn voetbal gedrag. Een echte aanwinst.
Saillant detail is wel dat hij de verliezer is tijdens het afsluitende latje trappen waardoor hij als serveerster de staf een drankje moet brengen. Altijd leuk.

Een tweede meevaller was dat de spits Shen Tjien Feng van Guizhou door zijn club is vrijgegeven om naar ons kamp te komen. Ook hij laat direct zien dat hij op dit moment onze beste spits is. Blij dat hij er bij is. Ook met deze groep zouden we de Asian Cup durven starten. Dat geeft een goed gevoel. Wanneer we met al onze problemen toch succesvol zijn (wat we gaan zijn) is dat echt een top prestatie. we gaan het zien.

Woensdag 24 oktober

De spelers zijn deze ochtend gewekt door het 6 man sterke doping team dat de spelers ochtend urine heeft afgenomen om te checken op verboden middelen. Dit is een goede zaak om niet geconfronteerd te worden met dat soort problemen als je midden in het toernooi zit.

In de ochtend hebben we weer vier gesprekken met onze spelers. Jan is echt een meester in het stellen van open vragen en krijgt spelers uit hun comfort zone waardoor je vaak een intressante kant van de spelers te zien krijgt.

In de middag ga ik een klein half uurtje hardlopen. Ik moet echt mijn lijn een beetje in de gaten houden. Met het goede leven en de kaas en cashewnootjes uit Nederland vliegen de kilo's er aan.

Bij de groep is Su aangesloten. Su was vroeger de trainer van de onder 19 en tot ik naar China kwam de assistent trainer van Jan. De staf moet zich weer even schikken in deze nieuwe situatie. Elke verandering geeft toch weer een nieuwe dynamiek in een groep. Zo ook hier.

We trainen 1x per dag. We willen de spelers vooral fit en vers hebben. De trainingen zijn echt een feest. Het is zo een enthousiaste groep en zo gretig. Het veld, de temperatuur de intensiteit en de omvang en niet te vergeten het uiteindelijke goal. Alles nodigt uit om top te trainen. Dit gebeurt dan ook. Jan heeft zeer gevarieerde en mooie oefenstof om dat te verwezelijken. Om de sfeer erin te krijgen spelen we alle partijtjes en het afsluitende latje trap voor punten die we in de eetzaal bijschrijven op een groot formulier. De eerste drie winnen een prijs maar de laatste 5 moeten een sketche opvoeren van toneel, zang of beide.
Het verhoogt de sfeer enorm en brengt de spelers er ook toe om echt te strijden. Dat is uiteindelijk wat we starks ook moeten gaan doen.

In de avond krijg ik helaas geen contact met thuis omdat de familie om 18.30 pas thuis is en het hier dan al 00.30 is en ik in reeds in dromenland ben. Ik moet wel zeggen dat elke dag even contact wel een must is om met een fijn gevoel in slaap te vallen. De kamers die we hebben zijn op zich prima maar niet je wordt er niet erg vrolijk van om er de hele avond in te zitten. Youssef en ik spelen dan ook vaak een potje klaverjassen. Helaas heb ik de laatste 4 keer verloren en begint het plezier wat af te nemen :-(.

Donderdag 25 oktober

In de ochtend geven we elkaar altijd buiten een hand voordat we de ontbijtzaal in gaan. Voorheen stonden alle speleers op een rij met de borst vooruit als de hoofd trainer aan kwam. Dit heeft jan in het begin er direct uitgegooid. Maar een hand geven en elkaar even in de ogen kijken is een goed middel voor 1. respect tonen naar elkaar en 2. de speler in de ogen zien is contact maken en zien hoe hij er bijloopt.
De spelers komen allemaal aangelopen met een flesje met energie en vitamine drank. De inspanningsfysioloog die aan het team is toegevoegd heeft een plan gemaakt hoe we ons het beste kunnen voorbereiden op de komende omstandigheden. In de UAE is het namelijk ruim boven de 30 graden en we zullen spelen om 19.00, 15.00 en 17.00. De CFA heeft veel moeite gedaan om de voorbereiding goed te laten verlopen. Het veld, de vitaminen, de ballen waar we mee gaan spelen, alle kleding is vernieuwd etc etc.

De ochtend gesprekken zijn deze keer voor de keepers. Jan vertelt de keepers wie er gaat starten en wie niet. Hij geeft ook duidelijk aan dat dit toernooi geen leer toernooi is zoals de voorgaande maar een toernooi waar we moeten presteren. Een ieder moet zich dan ook wegcijferen voor het team belang Teleurstellingen zullen er zijn maar deze mogen nooit ten koste gaan van de prestatie, de instelling of de sfeer. Hier moeten de spelers zich dan ook onvoorwaardelijk aan conformeren. Het is erg goed dat we iedere speler dat voorafgaand aan het toernooi laten doen. Tijdens de gesprekken valt wel op dat er maar een paar spelers zijn die zich echt verdiept hebben in het komende toernooi en kennis hebben genomen van de omstandigheden. Voor velen is het eye openen dat Jan ze daar vragen over stelt. Je mag zeggen dat de zelfregulering van de Chinese jeugdspelers nog onvoldoende ontwikkeld is. De basis van dit probleem ligt op het gebied van de combinatie onderwijs en voetbal opleiding. Hier kan China nog een hoop progressie boeken.

De middag training is een groot feest. Li Bing de Chinese assistent geeft weer een geweldige Warming Up. Hij verwerkt technische oefeningen altijd in verschillende spelvormen. De spelers vinden het geweldig. Het is ongeloofelijk hoeveel verschillende vormen hij ion zijn arsenaal heeft. Ik pik er zeker een aantal van hem. Na de Warming up hebben we passen en trappen gedaan in een stroomvorm met voorzetten. De kwaliteit die de spelers laten zien is werkelijk heel erg hoog. Ook hier spelen ze voor de punten. We eindigen met de corner aanvallend en de indirecte vrije trap in de 16 meter. Vervolgens mogen de spelers allemaal 1 strafschop nemen. Scoren is 1pt missen is -2 hierdoor zetten we er een beetje druk op. Slechts een speler mist. (Onze vaste strafschop nemer nota bene)We sluiten af met latje trap. tijdens het latje trap krijgen diegene die in de eerste ronde de lat raken 1pt de klaatste drie die overblijven krijgen min punten 1,2, en 3. Daarbij moet de 2 na laatste de staf drinken inschenken, de een na laatste een mop vertellen en de aller laatste alle borden van het team afruimen. Ik kan je vertellen dat dat echt een straf is.

We hebben ook nog goed nieuws ontvangen. De meeste spelers van Shandong en Greentown zullen hoogstwaarschijnlijk aansluiten op 28 oktober bij vertrek nar de UAE . Dit betekent dat we naar alle waarschijnlijkheid met een volledig groep kunen afreizen. De voetbal bond heeft hier heel hard aan gewerkt om dit voor elkaar te krijgen. Met name de hoogste leiders Mr Yu, Wei Di en onze supervisor Mr Li hebben zich hier heel hard voor gemaakt met dit mooie resultaat.

Vrijdag 26 oktober

Vandaag is het een mistige herfst dag. De temperatuur is nog wel tegen de 20 graden maar de mist maakt het vochtig en koud. Morgen gelukkig weer een zonnetje met 22 graden op de thermo meter. Wat betreft deze dag valt er weinig spectaculairs te melden. De training was goed maar niet zo fris en scherp als de eerste drie dagen. De strijd om de puntenlijst was weer erg mooi. Het leeft enorm bij de jongens. Morgen avond zal de groep compleet zijn. In de avond zullen de laatste spelers na hun competitiewedstrijd naar Xianhui reizen.
Dan zullen we als groep op 28 oktober vertrekken naar de UAE.
We zijn wel benieuwd hoe de groep zich weer zal schikken als de nieuwe spelers er bij zullen komen.

Zaterdag 27 oktober

In de ochtend van bij het ontbijt krijgen we te horen dat we in de loop van deochtend de uitgestelde meeting met Mr Yuzullen hebben. Vooraf houden we nog de laatste drie gesprekken. Aansluitend start de meeting waarin Jan en ik tot in de details onzevoorbereiding tonen. het gaat dan om de tegenstander, de te volgen strijdwijze en de omstandigheden. Ikzelf doe het zelfde voor de spelhervattingen. de grootste nadruk ligt op de eerste wedstrijd tegen Thailand. na afloop van de meeting is het duidelijk dat we ons zeer goed hebben voorbereidt. Na de lunch ga ik wwer lopen. Tijdens de training wordt er weer goed getraind. De vonken vliegen er vanaf en we hebben heel veel plezier. Deze dag is de vervanger voor de linksback die niet kan komen aangekomen. Morgenen in de nacht zullen de andere spelers arriveren. De betrokken clubs hebben allebei een positief resultaatgehaald en zijn dus veilig van degradatie. Dit beteknt dat we opgeluchte en niet gedemotiveerde spelers zullen krijgen. Dat is mooi. Onze grootste taak en zorg is om de gehelegroepnu fit en fris te krijgen. We hebben een blessure opgelopen maar hopen dat hij op tijd hersteld is voor de eerste wedstrijd.
Na afloop van het avondeten zitten we met de gehele staf na en vieren we de goede afloop en start van het toernooi met hapjes en een drankje. Dat was heel goed om te doen en erg gezellig.

Zondag ochtend ontmoeten we de spelers van Shandong. Ze zij in de nacht om 2 uur aangekomen uit Shamghai waar ze gespeeld hadden. De spelers van Greentown zullen in de loop van de ochtend arriveren. Hun vlucht was gecancelled de vorige avond. De nieuwe groep krijgt een herstel training terwijl de andere groep met spelvormen strijdt voor de lijst. Uiteindelijk hebben we 3 winnaars en 4 verliezers. De verliezers zingen een liedje in tweetallen en worn natuurlijk hartelijk uitgelachen. De competitie ompunten heeft een hoop sfeergebracht en heeft er mede voor gezorgd dter zeer scherp werd getraind. In demiddag vertrekken we naar Peking Airportmet de helegroep waarweom 17.40 vertrekken naar Dubai. Heerlijk dat het gaat beginnen.

• 23 Oktober 2012 - 21:23

Joke:

Lieve Ed,

Wat leuk je verhaal te lezen. Wel erg actueel. Hectische dagen voor jullie, maar fijn te zien dat er talent aanwezig is.
    Was ook goed je vanmiddag te spreken. Was vandaag met Saar de stad in. Wat een heerlijke meid. Ze geniet van alles.
    Vanavond Noa heen en terug naar turnen gebracht. Leuk de zaal te zien en de juf te spreken. Morgen weer van half twee tot 6 uur. Ze straalt als je vraagt of ze er zin in heeft.
    Straks een goede reis naar Dubai.
    Liefs, mam.

• 26 Oktober 2012 - 19:19

Ivo:

Ha Ed,

Leuk dat je het in deze vorm giet, zo kunnen we het toernooi goed volgen. Ik vind het nu al spannend :).
    Hopelijk gaan jullie het goed doen.

Gr. Ivo