Vier landen toernooi - Reisverslag uit Qinhuangdao, China van Edmond Claus - WaarBenJij.nu Vier landen toernooi - Reisverslag uit Qinhuangdao, China van Edmond Claus - WaarBenJij.nu

Vier landen toernooi

Blijf op de hoogte en volg Edmond

11 Oktober 2012 | China, Qinhuangdao

Op 29 augustus start onze belangrijkste voorbereiding voor de Asian cup. We zullen een week met de gehele selectie bij elkaar zijn en aansluitend het vier landen toernooi spelen in Qinhuandao. Aan dit toernooi doen echte wereld toppers mee; Mexico en Frankrijk en de Aziatische onder 19 kampioen Noord Korea.
Door het belang van deze trainingsweek en het toernooi is het niet mogelijk om de bruiloft van mijn broer en aanstaande schoonzus bij te wonen. Het valt me erg zwaar om die beslissing te moeten nemen.
Voor het eerst sinds december 2011 zullen we de groep met de beste 23 spelers van China bij elkaar hebben. We starten op het NFTC (National Football Training Centre) in Xianhui. Het thuis van de Chinese voetbal bond, ruim een uur rijden buiten Beijing. Het is een prima accommodatie alleen de velden zijn een drama. Van de vijf velden die er zijn is alleen het hoofdveld beschikbaar. Dit is geen probleem ware het niet dat er 4 teams op moeten trainen. Wij, het Nationale A-team !!, Greentown (een CSL elftal) en een team uit de noord westelijke provincie. Dit levert nogal wat geschuif op en remt ons in onze behoefte om veel te trainen.

Met de eerste groep die er is ( een gedeelte komt later i.v.m. Super League matches) trainen we goed. Een wat kleinere groep heeft zeker ook zijn voordelen in training intensiteit en individuele aandacht voor de spelers. Bij het testen blijkt dat de nieuwe spelers aanzienlijk slechter scoren op kracht en uithouding vermogen. De huiswerk programma's worden door de meeste spelers blijkbaar goed gedaan. In elk geval stijgt de bewustwording bij de meeste spelers dat het noodzakelijk is om dit onderdeel te verbeteren. Of de spelers nu het huiswerk goed doen of dat het in de club training wordt verwerkt maakt niets uit. De progressie is daar en dat is wat we willen.

Als de groep compleet is kunnen we ook tactisch aan de slag. Veel nadruk leggen we op de spelhervattingen, de pressing, het verdedigen als team en het individueel verdedigen. Met name het laatste item is een erg zwak onderdeel in het Chinese voetbal. We nemen als staf alles nog eens goed door. We passen onze corner aan en nemen alle spelhervattingen afzonderlijk door op het veld. Op dit aspect valt nog veel winst te boeken.

We spelen op het toernooi tegen Frankrijk, Mexico en Noord Korea. Alle wedstrijden worden live uitgezonden op de landelijke sportzender CCTV 5.
Dit is voor ons een cruciaal toernooi in onze voorbereiding op de Asian Cup die in November plaats vindt, waar we kwalificatie voor het WK onder 20 in Turkije moeten afdwingen.
De druk door de leiding richting de Asian Cup wordt merkbaar opgevoerd. Het presteren en het halen van resultaat wordt centraal gesteld en nu heel belangrijk gemaakt.
Dat is logisch en verklaarbaar.
Het proces hoe dat tot stand moet komen en waarom resultaten tot zover wat tegenvallen doet niet ter zake.

Voor het toernooi reizen we per bus naar Qinhuangdao. Een plaatsje aan de kust waar de Chinese muur begint. Het is een plaats waar in de zomer de Chinese leiders en vooral veel Russen hun vakantie doorbrengen. Op de borden staan de plaats namen e.d. ook in het Russisch aangegeven. We doen er ruim 4 uur over i.v.m. een verschrikkelijk ongeluk op de weg. Het is ongelofelijk hoeveel fatale ongelukken je ziet als je op de snelweg rijdt in China. In het Hotel blijkt dat we een prima kamer hebben. Het eten daarentegen is werkelijk weer een ramp. Gelukkig is de KFC aan de overkant van de straat tot laat geopend. We trainen in het stadion van Qinhuangdao waar tijdens de Olympische spelen van Beijing de dames hebben gespeeld. Een prima stadion met alle faciliteiten. De CFA heeft enorm zijn best gedaan om dit toernooi top te laten zijn. Het moet gezegd dat dat ze zeer goed is gelukt. Saillant detail echter was dat het veld dramatisch was. Een week voor het toernooi was er een groot popconcert geweest en was het veld kapot getrapt. Op veel plekken was dat gerepareerd met losse zoden die natuurlijk verre van vast lagen. Hierdoor ontstond er een gevaarlijke situatie. Uitwijken was natuurlijk geen optie. Gelukkig hielp het weer uiteindelijk mee door het hard te laten regenen waardoor het veld goed inklonk en toen gerold kon worden.

In de voorbereiding op onze wedstrijd tegen Frankrijk weten we via een Nederlandse relatie nog wat recente live beelden van Frankrijk te bemachtigen. Tijdens de wedstrijd besprekeing waar ook de vice president Mr Yu bij aanwezig is laat Jan de beelden van Frankrijk zien en ikzelf de spelhervattingen. Het is heel prettig dat ik een eigen taak heb in en om de wedstrijden. Het is een onderdeel waar ik me goed op kan richten en mee bezig kan houden. We komen zoals altijd zeer beslagen ten ijs en bereiden de jongens optimaal voor op de wedstrijd tegen Frankrijk onder 19. Deze ploeg had het Nederlands onder 19 in mei nog met 6-0 van het EK afgehouden.
Rondom onze trainingen en wedstrijden heeft de bond ook twee adviseurs aangesteld. deze gerespecteerde voetbal mensen moeten hun mening rapporteren richting de leiding van de bond omtrent het functioneren van ons team en wij als staf. Dit is in China heel normaal. We betrekken ze dan ook bij onze voorbereiding om ze inzicht te geven in wat we doen, hoe we het doen en waarom we de dingen doen. Het lijkt alsof ze er enthousiast over zijn. Uiteindelijk weet je in China nooit of wat je ziet of hoort ook de werkelijkheid is.

De wedstrijd tegen Frankrijk spelen we voetballend niet goed maar verdedigend wel. We houden de Fransen knap op 0-0. Iedereen is enthousiast terwijl wijzelf vinden dat we niet top gespeeld hebben. Maar voetbal is emotie en het resultaat vergoed veel, zo niet alles !! Het moet gezegd dat de Fransen een echt top team hebben. Als we daarna de wedstrijd van Mexico tegen Noord Korea zien beseffen we dat dat team nog veel meer vaardigheid en vernuft heeft dan Frankrijk, Alleen fysiek is Mexicxo minder. Het zal een hele kluif worden. Op de rust dag trainen we 1x en bereiden ons voor op Mexico. Ook nu gebruiken we de video analyse voor de wedstrijd beelden en de spelhervattingen.

Op de dag dat we moeten spelen tegen Mexico moeten er ook 5 spelers weer terug naar hun club. (Ongelofelijk natuurlijk) Zij zullen direct naafloop van de wedstrijd richting het vliegveld reizen. Om die reden komen ze met voetbal tas en "reiskoffer" de bus in om naar de wedstrijd te gaan. Hoe slecht denk je dat dat is voor een optimale mentale voorbereiding van de individuen en het team......

Net als de eerste dag gaan we onder politie begeleiding naar het stadion. De wegen worden afgezet en het verkeer wordt gestopt. Voor de wedstrijd, die ook nu weer live op de TV komt, stroomt het stadion net als de eerste wedstrijd, vol met een paar duizend scholieren en militairen die gezamelijk een hels kabaal maken. Ook dit heeft de organisatie goed gedaan. Het geeft een enorme Pro China sfeer. de wedstrijd verloopt erg slecht. Na 19 minuten staat het 0-3 Door individuele fouten, slechte dekking en een positioneel slecht middenveld worden we weg gecounterd. Vlak voor rust wordt het 4-0. Zo gaan we als geslagen honden de kleedkamer in.

In de rust is Jan behoorlijk boos op met name het gebrek aan flair, brutaliteit en winnaars mentaliteit van de ploeg. Een dag later horen we dat alles wat Jan in de rust heeft gezegd letterlijk op internet staat. Ook dat kan blijkbaar. Wellicht heeft er een journalist of iemand met een opname apparaatje naast de kleedkamer gezeten tijdens de rust. Wie zal het zeggen. Dat het schadelijk is voor het gevoel van veiligheid van de staf en spelers is natuurlijk een feit.

Direct na rust als de ploeg toch weer met goede moed het veld betreedt krijgen we door een keepers fout direct de 5-0 te incasseren. Het moet gezegd dat na deze mentale klap de ploeg zich opricht en zich van zijn goede kant laat zien. Uiteindelijk spelen we een redelijke tweede helft en komen via een ingekopte corner terug tot 5-1.
In de avond kijken we de wedstrijd Frankrijk-Noord Korea. Frankrijk overklast de koreanen op alle fronten. Toch zie dat Noord Korea een lastige ploeg is om te verslaan. Veel fysiek, snelheid voorin en een enorme drive om "niet te verliezen". We zullen minimaal een punt moeten pakken om niet laatste te worden op ons eigen toernooi.

Het is intressant om te zien wat er gebeurt als de druk groter wordt. Hoe gaan de spelers, stafleden en de officials zich gedragen na zo een uitslag die live op televisie was.
Het is duidelijk dat we de laatste wedstrijd moeten presteren. De vice president Mr Yu komt ons en de spelers succes wensen en spreekt zijn steun uit. Dat geeft een goed en positief steuntje in de rug aan ploeg en staf. doordat de 5 "top" spelers terug zijn naar hun club en een aantal spelers blessures hebben zullen andere spelers hun kans krijgen. We starten met een volledig nieuw team en met nog maar 4 bruikbare wisselspelers op de bank. Dat terwijl wij het thuis spelende land zijn.

We passen de tactiek aan van punt naar achteren , naar punt naar voren. Hierdoor hopen we verdedigend meer balans te hebben maar vooral een betere positie bezetting op het middenveld. We hebben het idee dat spelen met een tien beter past bij de type spelers die we tot onze beschikking hebben. daarbij past het jan en mij ook beter om zo te spelen. We spelen in de avond nadat Mexico en Frankrijk hebben gespeeld. Frankrijk wint het toernooi na een harde en gemene wedstrijd. We starten de wedstrijd fris en sterk. De eerste 15 minuten spelen we de Koreanen helemaal zoek en maken een goede goal en missen een 1 tegen 1 op de keeper na weer een goede aanval.
We rusten met 1-0 en zijn dik tevreden. Na 60 minuten maken we een tactische wissel. We hebben nu nog maar 3 van de 4 (aanvallende) wissels over. Direct hierna krijgen de spelers problemen met hun fysiek. De meeste spelers kunnen het tempo van de wedstrijd niet volhouden en de een na de ander valt met kramp om. Alle wissels zijn na de 75e minuut opgebruikt. De laatste 15 minuten zijn billen knijpen en pompen of verzuipen. Als de Chinese scheidsrechter er 5 minuten blessure tijd heeft bijgetrokken scoort Korea in de 94,5 min de 1-1.
De conclusie uit deze wedstrijd is dat er veel potentie zit in onze groep, dat er qua fitheid nog veel moet gebeuren en dat we een brede selectie hebben waarin de geariveerde spelers niet per definitie de beste spelers zijn.
we eindigen met een heel goed gevoel en de pers en het publiek is erg enthousiast over het team.
In de laatste dagen hebben we de lijst van 38 spelers samengesteld die we mee kunnen gaan nemen naar de UAE.

Tijdens het toernooi was ik jarig (10 september) . Dit heeft het team en de staf gevierd op een hele leuke manier. Ik kreeg speciaal eten (long life nudles soup), een feest hoed en een kunstbloem kaarsjes waaruit een liedje klonk (made in China) en voor iedereen een stuk slagroom taart. Thuis in Nederland bleken de kinderen wat verdrietig dat Papa jarig was en er niet was. Dat zijn toch wel momenten dat ze ervaren dat je er niet bent. Ze hebben op de skype voor me gezongen.

Op de terug weg in de bus is het grappig om te zien dat werkelijk alle Chinezen liggen te slapen en de drie Hollanders zitten te lezen, denken of voorbereiden. Dat is dan toch echt cultuur. Gebruik je tijd zo optimaal mogelijk.

De komende periode gaan we ons voorbereiden op de Asian Cup en ik ga eind september het keeperskamp in Xianhui voorbereiden. In principe is er een anderhalve week waarin we geen directe activiteit hebben. Behalve dan de evaluatie met Mr Yu op het CFA kantoor de 14e september.